Loading...
 

Ciąg monotoniczny

Ciągi, tak jak funkcje, mogą mieć różne własności, których znajomość może przyczynić się do dalszej analizy ich zachowania. Na wykresach ciągów z Rys. 1 widzimy, że charakter każdego z ciągów jest zupełnie inny.

Wykresy trzech ciągów o różnej monotoniczności
Rysunek 1: Wykresy trzech ciągów o różnej monotoniczności


W pierwszym ciągu pokazanym na Rys. 1 każdy kolejny wyraz jest większy od wyrazów poprzednich i ciąg o takiej własności nazywamy rosnącym. W ciągu drugim każdy kolejny wyraz jest od poprzednich mniejszy i ciąg mający taką własność nazywamy malejącym. W trzecim ciągu wszystkie wyrazy są takie same i taki ciąg nazywamy stałym. Może się również zdarzyć, że każdy kolejny wyraz ciągu jest nie mniejszy albo nie większy (tzn. może być też równy) od wyrazu poprzedniego i ciągi o takich własnościach nazywamy niemalejącym albo nierosnącym. Zauważmy, że ciąg stały jest jednocześnie niemalejący i nierosnący.

Istnieją oczywiście ciągi, które nie są ani rosnące lub niemalejące, ani malejące lub nierosnące, ani stałe i mówimy, że taki ciąg nie jest monotoniczny. Rys. 2 przedstawia ciąg, który nie ma żadnej z powyższych własności.

Wykres ciągu, który nie jest ciągiem monotonicznym
Rysunek 2: Wykres ciągu, który nie jest ciągiem monotonicznym


Rzeczywiście, np. wyraz drugi jest większy od wyrazu pierwszego, wyraz trzeci jest natomiast mniejszy od drugiego, wyraz czwarty jest znowu większy od trzeciego itp.


Mówimy, że ciąg \( (a_n)_{n \in M} \) jest rosnący, jeżeli dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1} > a_n \).

Definicja 2: Ciąg malejący


Mówimy, że ciąg \( (a_n)_{n \in M} \) jest malejący, jeżeli dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1} < a_n \).

Definicja 3: Ciąg stały


Mówimy, że ciąg \( (a_n)_{n \in M} \) jest stały, jeżeli dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest równość \( a_{n+1} = a_n \).

Definicja 4: Ciąg niemalejący


Mówimy, że ciąg \( (a_n)_{n \in M} \) jest niemalejący, jeżeli dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1}\geq a_n \).

Definicja 5: Ciąg nierosnący


Mówimy, że ciąg \( (a_n)_{n \in M } \) jest nierosnący, jeżeli dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1} \leq a_n \).

Uwaga 1:


Jeżeli ciąg posiada jedną z wyżej wymienionych własności w całej swojej dziedzinie, to nazywamy go ciągiem monotonicznym.

'
Komentarz
Definicję Ciąg rosnący można w sposób równoważny wyrazić w postaci nierówności \( a_{n+1}-a_n > 0 \), która powinna być spełniona dla każdego \( n \in M \). Jeżeli dodatkowo wiemy, że wszystkie wyrazy ciągu \( (a_n)_{n \in M } \) są dodatnie, to ciąg jest rosnący, gdy dla wszystkich \( n \in M \) spełniona jest nierówność \( \frac{a_{n+1}}{a_n} > 1 \). Jeżeli w nierównościach zmienimy zwroty nierówności na przeciwne, to analogiczne warunki równoważne definiują ciąg malejący. Wypisane warunki są łatwiejsze do sprawdzenia w praktyce, gdyż wystarczy zbadać znak różnicy \( a_{n+1}-a_n \) lub dla ciągów o wyrazach dodatnich przyrównać iloraz \( \frac{a_{n+1}}{a_n} \) do jedynki, aby odpowiedzieć na pytanie o monotoniczność ciągu.

Przykład 1:


Zbadaj monotoniczność ciągu \( a_n= \frac{3n-1}{n+3}, n \in \mathbb{N} \)

Rozwiązanie

Zbadamy znak różnicy \( a_{n+1}-a_n \).

\( a_{n+1}-a_n =\frac{3n+2}{n+4}-\frac{3n-1}{n+3}= \frac{(3n+2)(n+3)-(3n-1)(n+4)}{(n+4)(n+3)} = \frac{10}{(n+4)(n+3)} > 0 \) dla \( n \in \mathbb{N} \)

Widzimy, że różnica \( a_{n+1}-a_n \) jest dodatnia dla wszystkich \( n \in \mathbb{N} \).

Wykazaliśmy, że ciąg \( (a_n)_{n \in \mathbb{N}} \) jest rosnący.

Przykład 2:


Zbadaj monotoniczność ciągu \( b_n=\frac{1}{2^n} , n \in \mathbb{N} \)

Rozwiązanie

Zauważamy, że wszystkie wyrazy ciągu są dodatnie, więc obliczamy iloraz \( \frac{b_{n+1}}{b_n} \).

\( \frac{b_{n+1}}{b_n} =\frac{1}{2^{n+1}} ∶ \frac{1}{2^n} =\frac{1}{2^{n+1}} \cdot 2^n=\frac{1}{2} < 1. \)

Iloraz \( \frac{b_{n+1}}{b_n} \) jest mniejszy od jedynki dla wszystkich \( n \in \mathbb{N} \).

Wykazaliśmy, że ciąg \( (b_n)_{n \in \mathbb{N}} \) jest malejący.

Przykład 3:


Zbadaj monotoniczność ciągu \( c_n= \sqrt{n^2-2n}, n \geq 2 \).

Rozwiązanie

Określimy znak różnicy \( c_{n+1}-c_n \) dla wszystkich \( n \geq 2 \).

\( c_{n+1}-c_n = \sqrt{(n+1)^2-2(n+1)}- \sqrt{n^2-2n} = (\sqrt{n^2-1}-\sqrt{n^2-2n}) \cdot \frac{\sqrt{n^2-1} +\sqrt{n^2-2n}}{\sqrt{n^2-1}+\sqrt{n^2-2n}} = \frac{n^2-1-n^2+2n}{\sqrt{n^2-1} + \sqrt{n^2-2n}} = \)
\( =\frac{2n-1}{\sqrt{n^2-1}+ \sqrt{n^2-2n}} > 0 \) dla \( n \geq 3. \)

Obliczamy jeszcze \( c_3=\sqrt{3} \) i \( c_2=0 \) i zauważamy, że \( c_3-c_2 > 0 \).

Wykazaliśmy, że różnica \( c_{n+1}-c_n \) jest dodatnia dla wszystkich \( n \geq 2 \), czyli ciąg \( (c_n)_{n \geq 2} \)jest rosnący.


Komentarz
Bardzo często analiza zachowania się ciągu liczbowego sprowadza się do badania zachowania się tego ciągu dla wyrazów o dużych indeksach, czyli nie interesuje nas zachowanie się początkowych wyrazów ciągu (nawet dużej ich ilości), a raczej „końcówka” tego ciągu. Z takiego punktu widzenia, może się zdarzyć, że dopiero po odrzuceniu pewnej liczby wyrazów początkowych, otrzymujemy ciąg monotoniczny i takie ciągi nazywamy monotonicznymi od pewnego miejsca.

Wykresy trzech ciągów, których monotoniczność ustala się dopiero od pewnego wyrazu
Rysunek 3: Wykresy trzech ciągów, których monotoniczność ustala się dopiero od pewnego wyrazu


Rys. 3 przedstawia wykresy trzech ciągów, których monotoniczność ustala się dopiero od pewnego wyrazu, a nie od wyrazu pierwszego, jak to ma miejsce dla ciągów monotonicznych. Rzeczywiście pierwszy wykres przedstawia ciąg, który jest rosnący począwszy od 11-go wyrazu. Drugi wykres przedstawia ciąg, który jest malejący począwszy od 8-go wyrazu, a wykres trzeci przedstawia ciąg, który jest stały od 16-go wyrazu.

Definicja 6: Ciąg rosnący od pewnego miejsca


Jeżeli dziedziną ciągu \( (a_n) \) jest \( \mathbb{N} \) i istnieje \( n_0 \in \mathbb{N} \) takie, że dla każdego \( n \geq n_0 \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1} > a_n \) , to mówimy, że ciąg jest rosnący od pewnego miejsca.

Definicja 7: Ciąg malejący od pewnego miejsca


Jeżeli dziedziną ciągu \( (a_n) \) jest \( \mathbb{N} \) i istnieje \( n_0 \in \mathbb{N} \) takie, że dla każdego \( n \geq n_0 \) spełniona jest nierówność \( a_{n+1} < a_n \) , to mówimy, że ciąg jest malejący od pewnego miejsca.

Definicja 8: Ciąg stały od pewnego miejsca


Jeżeli dziedziną ciągu \( (a_n) \) jest \( \mathbb{N} \) i istnieje \( n_0 \in \mathbb{N} \) takie, że dla każdego \( n \geq n_0 \) spełniona jest równość \( a_{n+1} = a_n \) , to mówimy, że ciąg jest stały od pewnego miejsca.

Przykład 4:


Zbadaj monotoniczność ciągu \( a_n=n^2-6n+8 \).

Rozwiązanie

Dziedziną ciągu jest zbiór \( \mathbb{N} \). Badamy znak różnicy \( a_{n+1}-a_n \).

\( a_{n+1}-a_n=(n+1)^2-6(n+1)+8-(n^2-6n+8)=2n-5 > 0 \) dla \( n > \frac{5}{2} \).

Widzimy, że różnica \( a_{n+1}-a_n \) jest dodatnia tylko dla \( n > \frac{5}{2} \), czyli ciąg \( (a_n )_{n \in \mathbb{N}} \) jest rosnący od 3-go miejsca.

Przykład 5:


Zbadaj monotoniczność ciągu \( b_n=\frac{1}{1+(n-5)^2} \).

Rozwiązanie

Dziedziną ciągu jest zbiór \( \mathbb{N} \). Badamy znak różnicy \( b_{n+1}-b_n \).

\( b_{n+1}-b_n=\frac{1}{1+(n-4)^2}-\frac{1}{1+(n-5)^2}=\frac{-2n+9}{[1+(n-4)^2][1+(n-5)^2]} < 0 \) dla \( n > \frac{9}{2} \).

Widzimy, że różnica \( b_{n+1}-b_n \) jest ujemna tylko dla \( n > \frac{9}{2} \), czyli ciąg \( (b_n )_{n \in \mathbb{N}} \) jest malejący od 5-go miejsca.



Ostatnio zmieniona Sobota 09 z Lipiec, 2022 09:20:05 UTC Autor: Katarzyna Czyżewska
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.